مرغ مینا

 

[تصویر:  Common-Myna-flight.jpg]

 

 

مرغ مینا

آموزش نگهداري مرغ مينا

 نگهداري ازمرغ مينا در منزل

خب دوستان بعد از خریداری یک جوجه مینای سالم وارد مرحله ی بسیار مهمی می شویم و اون نگهداری از جوجه میناتون هست .

این دوران از مهم ترین و حساس ترین مراحل زندگی مینا به شمار میره پس باید این دوران رو به بهترین شکل ممکن براش پیش ببرید .

بهتره وقتی جوجه رو به خونه میارید اون رو تا حدود دو هفته توی یک کارتن در بسته نگهداری کنید البته کارتن باید دارای سوراخ هایی برای گردش اکسیژن باشه و روزنامه ی کف کارتن رو روزی دو بار عوض کنید .

تغذیه جوجه مینا در این دوران بسیار بسیار اهمیت داره و اگر حتی یک اشتباه کوچک کنید باعث از بین رفتن حیوون میشه .

شما باید برای تغذیه جوجه مینا یه سری لوازم رو تهیه کنید مثل یک ظرف برای غذا که میتونه یک کاسه ی شیشه ای کوچک باشه و یک ظرف برای آب که میتونید از یک قطره چکون یا یک قطره ی چشمی یا گوشی خالی استفاده کنید .

برای این منظور قطره رو توی آب گرم و شوینده به مدت نیم ساعت قرار دهید و سپس خوب آب کشی کنید .

برای درست کردن غذای جوجه مینا کافیه حدود 8 تا 10 دانه پارس رو توی ظرف غذاش بریزید و مقداری آب جوش روی اون بریزید و بعد از 10 ثانیه آب جوش روی غذا رو خالی کنید و غذا رو با انگشتتون له کنید سپس غذا رو به گلوله های کوچک به کوچکتر از یک نخود تقسیم کنید و در دهان پرنده بگذارید .

حدود یک ربع بعد قطره چکون که حاوی آب ولرم تازه میباشد رو بردارید و قطره قطره آب رو ته گلوی جوجه مینا بندازید ( حدود 5 تا 8 قطره کافیه ) .

ممکنه برای شما این سوال پیش بیاد که روزی چند بار به جوجه مینا غذا بدید ؟

توجه داشته باشید که مینا پرنده ای راست روده ست و پس از وارد شدن غذا به دستگاه گوارش به سرعت غذا هضم میشه و جوجه احساس گرسنگی میکنه اما احساس گرسنگی جوجه مینا که نشونش باز کردن دهان هست رو نباید ملاک قرار بدید .

جوجه مینا معمولا در ساعات اولیه صبح خوب غذا نمیخوره و اسهال داره اما شما غذا دادن به جوجه مینا رو از ساعت 8 صبح شروع کنید و هر سه ساعت یک بار تاکید میکنم هر سه ساعت یک بار به جوجه مینا غذا و آب ولرم بدید و تا ساعت 8 شب این کار رو ادامه بدید و بعد از ساعت 8 شب دیگه به جوجه مینا غذا ندید .

در حین غذا دادن به جوجه باهاش حرف بزنید و نوازشش کنید .

غذای مینا یا همان پارس غذای بسیار مقوی و در عین حال بسیار خطرناک است .

توجه داشته باشید غذا رو فقط به اندازه ی یک بار مصرف جوجه درست کنید و بعد اضافی اون رو دور بریزید و سپس ظرف غذا رو خوب بشویید . علتش هم این است که غذای جوجه مینا بعد از مخلوط شدن با آب بسته به دمای محیط به سرعت بین 2 تا 3 ساعت ترش و فاسد میشه و این غذای فاسد باعث مسمومیت جوجه مینا و از بین رفتن اون میشه .

در طی یک ماه اول نگهداری از جوجه فقط از غذای خودش بهش بدید و چیز دیگه ای بهش ندید .

در این دوران شما میتونید برای نظافت جوجه مینا تکه ای پنبه رو در آب گرم فرو برده و به آرامی روی پرهای جوجه بکشید .

بعد از گذشتن حدود دو هفته وقتی جوجه تون مقداری جون گرفت و بدنش قوی تر شد به تدریج به مینا آبتنی کردن رو یاد بدید برای این منظور یک ظرف بزرگ شفاف رو که عمق اون تا شکم مینا باشه رو پر از آب ولرم کنید و مینا رو لبه ی ظرف بنشونید ببینید عکس العملش نسبت به آب چیه . مینا کلا پرنده ایه که عاشق آبتنی کردنه .

ظرف آبتنی باید به طور روزانه در اختیار پرنده قرار بگیره تا پرنده دچار شپشک و بیماری نشه و همیشه سر حال باشه .

بعضی از جوجه ها به محض دیدن ظرف آبتنی چنان متبحرانه آبتنی میکنن انگار که قبل از این هم صدها بار آبتنی کردن اما بعضی ها هم نه .

هرگز جوجه مینا رو به زور وادار به آبتنی نکنید و هرگز خودتون اقدام به شستن مینا نکنید چون میترسه و امکان داره هرگز طرف آب نره .

بعد از گذاشتن مینا لبه ظرف ابتنی اگر مینا خودش آبتنی کرد که هیچ اما اگر دیدید آبتنی نمیکنه چون مینا به دست شما عادت داره انگشتتون رو به آرومی توی آب بازی بدید تا مینا متوجه وجود آب بشه و کم کم شروع به آبتنی میکنه اگر باز هم دیدید این کار رو انجام نمیده روز بعد باز کارهایی رو که گفتم تکرار کنید .

بعد از گذشت یک ماه شما یک جوجه مینای بسیار شیطون و جسور و پر جنب و جوش دارید که به محض شنیدن صدای صاحبش واکنش نشون میده و نسبت به همه چیز کنجکاوه و به چیزهایی که میبینه نوک میزنه و اون رو بررسی میکنه . 

حالا موقع اون رسیده که برای جوجه میناتون قفس تهیه کنید .

قفس مینا باید بزرگ باشه چون مینا اصولا پرنده ی پر جنب و جوشیه و قفس کوچک باعث ناراحتی اون میشه .

بهترین قفس برای نگهداری مینا قفس کاسکو هست که دارای دو ظرف آب و غذای بزرگ در دو طرف قفس و زیریه کشویی هست .

بعد از تهیه قفس مینا رو توی قفس بندازید . اگر قفس کاسکو تهیه کردید میتونید کف قفس روزنامه بندازید به شرطی که روزی دو بار روزنامه رو عوض کنید .

درون قفس برای میناتون آب و غذا مهیا کنید مینا آب خوردن رو زود یاد میگیره ولی خب برداشتن دانه و خوردن براش کمی سخته . تا زمانی که دیدید مینا به غذا نوک میزنه و غذا رو میتونه بخوره خودتون همون غذای جوجگی رو بهش بدید وقتی خودش به غذا خوردن افتاد شما فقط صبح ها بهش غذای جوجگی رو بدید و بزارید بقیه روز خودش غذا بخوره .

بعد از یک ماه یعنی زمانی که جوجتون 2 ماهه شده به تدریج میوه و سبزی رو به غذای روزانه اش اضافه کنید البته دقت داشته باشید که چون دستگاه گوارش میناتون تا امروز فقط به یک نوع غذا عادت داشته غذای جدید رو باید به تدریج وارد برنامه ی غذاییش کنید تا عادت کنه بدین صورت که به فرض اگر میخوایید بهش سیب بدید برای چند بار اول دو تکه ی کوچک بیشتر بهش ندید همینطور در مورد غذاهای دیگه .

شما اکثر چیزهایی که توی خونه استفاده می کنید رو میتونید به میناتون هم بدید مثل : 

برنج ، سیب زمینی پخته ، هویج ، انواع سبزی ، خرما ، موز ، گلابی و ...

فقط این رو به یاد داشته باشید در طول دوران نگهداری از مینا از غذاهای کم آهن استفاده کنید به دلیل اینکه آهن زیادی باعث بیماری مینا میشه .

یکی دیگر از عواملی که باعث بیماری و مرگ مینا میشه اسهاله .

شما باید دایما مدفوع مینا رو چک کنید که اسهال شدید و دایم نداشته باشه .

برای این منظور من قرصی رو به شما معرفی میکنم که اسهال مینا رو رفع میکنه و دستگاه گوارش مینا رو شستشو و ضد غفونی میکنه اون هم قرص " یدوکینول " هست که به راحتی میتونید از داروخانه تهیه کنید .

همونطور که گفتم این قرص کلا برای دستگاه گوارش مینا مفیده و شما میتونید هر از چند گاهی جدا از زمان هایی که مینا اسهال داره این قرص رو بهش بدید .

برای استفاده قرص اون رو به چهار قسمت تقسیم کنید و جلوی مینا بگیرید خودش میگیره و میخوره .

خب یک بار دیگه نکات مهم رو مرور میکنیم :

- جوجه رو تا یک ماه توی کارتن و دور از باد و سرما قرار بدید .

- ظرف غذا و آب جوجه رو کاملا استریل کنید .

- غذای جوجه رو در آب جوش نرم کنید و بعد از سیر شدن جوجه باقی مانده غذا رو دور بریزید و ظرف رو بشویید .

- حتما از آب ولرم برای آب دادن به جوجه مینا استفاده کنید .

- کثیفی های روی پرهای جوجه رو با پنبه ی آغشته به آب گرم تمیز کنید .

- از ساعت 8 صبح تا 8 شب هر سه ساعت یک بار به جوجه غذا و آب بدید ( نه بیشتر نه کمتر ) .

- از غذاهای کم آهن استفاده کنید .

- مراقب شکم ( اسهال ) مینا باشید و به محض دیدن اسهال شدید و مداوم از قرص یدوکینول استفاده کنید .

- ظرف آبتنی رو به طور روزانه در اختیار مینا قرار بدید .

اگر نکاتی رو که اشاره کردم به دقت اجرا کنید جوجه شما به سلامت رشد میکنه 

حمام دادن میناها

 

حمام دادن روزانه ی مینا موجب درخشان شدن وشاداب شدن پرها میگردد بنابراین به محض ان که مینای شما در خانتان ارامش گرفت وخود را عضوی از خانواده ی شما دانست باید برنامه ای برای حمام دادنش ترتیب داد بهترین وقت حمام دادن مینا صبح وبدترین وقت عصر است زیرا ممکن است با بدن خیسبخوابد وموجب سرما خوردنش بشود شاید بهترین وقت ۱ساعت قبل از نظافت قفس باشد در این هنگام مینا باتکان دادن خویش اب را به اطراف وکف قفس می پاشد که در هنگام نظافت قفس قابل تمیز کردن است وهمچنین بلا فاصله بعد از حمام مینا باید میله های قفس را تمیز کرد چون اهن خیس دربرابر هوازنگ می زند واین برای مینا ضرر دارد برای حمام دادن مینا ازیک ظرف اب در اندازه ی مناسب با قفس استفاده کنید که حداکثر عمق ان در اب ۵سانتی متر باشد

خوابگاه مینا در شب

 

 

مینا های جوان دوست دارند که شب را در یک سرژناه بگزرانندبسیاری از مردم یک جبعه ی مقوایی داخل قفس می گذارند ومینا به سهولت وارد ان می شودمینا استراحت کردن در جعبه ی مقوایی رادوست داردوعلت ان احساس ارامش وامنیت بیشتر در جعبه است 

بال چینی های مینا

 

 

 

 

برای چیدن بال های مینا دو راه وجود دارد یکی کوتاه کردن شاهپر های یک بال شاهپر ها را نباید زیاد کوتاه کرد شاهپر های زیاد کوتاه چیده شده همانند چوبی در زیر بغل مینا هستندهمچنین ممکن است دو شاخه شوند ودوشاخه شوند همچنین ممکن است به طرف پیاز پر فشرده شوندو از رشد پر های جدید جلو گیری کنند بهتر است شاهپر ها از طول به اندازه ی نصف یا دو سوم چیده شوند 

غذای مینا

 

 

بهترین غذا برای مرغ مینا همان پلت است که تمام نیاز بدنش را تامین میکند البته سعی کنید از پلت بسته 

بندی شده استفاده کنید چون تهیه کنندگان پلت های فله ممکن است با اشغال قاطی باشند

 

اموزش سخنگویی

 

برای اموزش مینا چند روش وجود دارد .روش اول:ربط دادن کلمات وانجام کاری مثلا هنگامی که به مینا غذا می دهید کلمه ی غذا را تکرار کنید اینگونه مینا یاد می گیرد که هنگامی که گرسنه اش شد بگوید غذا 

روش دوم:استفاده از از اینه اینه ای را مقابل پرنده می گیرید وکلمه ی دلخواه خود را چند بار تکرار کنید تا مینا ان را فرا گیرد وسپس ان کلمه را می گوید می کند به منظور ان که ان پرنده را صدا میزند 
روش سوم :همان روش رایج است وشامل بیرون اوردن پرنده از قفس وبردن ان به اتاق تاریک است 

 

روش چهارم: این روش بهترین روش بوده وبه سرعت نتیجه می دهد وشامل این می شود که شب هنگام که هوا تاریک است پارچه ای بروی قفس پرنده می اندازیم وصدای مورد علافه ی خود را ضبط می کنیم وبرای پرنده می گزارید .

 

شناخت مرغ مینا

مرغ مینا پرنده ای از خانواده سارسانان می باشد که اخلاق و رفتاری شبیه به کلاغ دارد .

مرغ مینا گونه های مختلفی دارد که از جمله معروف ترین آنها مینای گریتل هیل ( گوشواره ای ) و مینای معمولی می باشد .

مینای گریتل هیل دارای جثه ی بزرگتر و رنگ پرهای آن زغالی و دارای نوک بزرگ به رنگ نارنجی و یک توق نارنجی دور گردن میباشد که به خاطر وجود همین توق به گوشواره ای معروف است .

اما گونه ای که معمولا بین دوست داران این پرنده رایج است مینای معمولی میباشد . این گونه دارای رنگ قهوه ای می باشد و پرهای زیر شکم و زیر بال به رنگ سفید می باشد . نوک و امتداد چشم ها به رنگ نارنجی می باشد .

زیستگاه اصلی این پرنده در کشورهای پاکستان و افغانستان می باشد که بعد از جنگ بین امریکا و افغانستان خیل عظیمی از این پرنده به کشور ما مهاجرت کردند و امروز مشاهده ی تولید مثل این پرنده در قسمت های سرسبز مثل پارک ها ، جنگل ها و باغ ها هستیم .

این پرنده یک جانور همه چیز خوار است اما غذای اصلی این پرنده غذایی به نام پارس یا پلت می باشد که با قیمتی مناسب در مغازه های پرنده فروشی در دسترس می باشد .

 

 

 

اهلی کردن مرغ مینا

یک مینا ی جوان وقتی فروخته می شود چون دیگر با دست تغذیه نم شود به تدریج حالت اهلی بودن خود را از دست می دهد پس اگر نمی خواهید این اتفاق بیفتد همواره باید با ملایمت وحوصله ی زیاد ان را نوازش کنید اما هیچ گاه نباید برای نوازش مینا حرکتی سریع به دست خود بدهید چون خاطره ی این اتفاق به راحتی از ذهنش نرود.بهترینراه جلب توجه ان است که به هنگام نزدیک شدن به مینا به همراه داشتن یک خوراکی خوش مزه است وان را ارام به دهان مینا نزدیک کنید 
برای روی دست اوردن مینا ممکن است تعارف شما را نپذیرد در این حالت برای وادار کردن مینا باید انگشت سبابه ی خود را به سینه ی مینا فشار دهید دراین حالت مینا مجبور می شود که به روی دست شما بیاید واگر این چند بار تکرار کنید مینا عادت می کند که روی دست شما بیاید .

 

 

 

صحبت كردن مرغ مينا

كلمات هم بايد با يك تون مشخص و يك لهجه تكرار بشند. روي اين نكته تاكيد ميكنم كه بهترين موقع براي آموزش صحبت كردن به مرغ مينا و امثاله وقتيه كه آنها گرسنه اند و شما بهشون غذا مي ديد.اگه اونا را شرطي كنيد و با ادا كردن هر كلمه به اونا پاداش بديد راندمان بهتري مي گيريد.
مرغ ميناي نر با استعداد تر نسبت به ماده است و راه شناسايي اونا هم خيلي سادست و اون اينه كه مرغ ميناي نر سق سياهي داره(سقف دهانش سياه است).
مرغ مينا يك همه چيز خواره ولي دانه هاي مخلوط پلت(پارس) هم براي آنها مخصوصاً در هنگام جوجه بودنشان به كار ميره كه اشكال عمده اش اينه كه باعث ميشه تا فضله ي مرغ مينا با بوي بدي همراه بشه.

در كل بايد توي حداکثر اون شش ماه اول زندگي خوب با اون كار كرد. تا مي تونيد اونا در دست بگيريد و نوازش كنيد و به اون غذا بديد و توي همين حين با اون صحبت كنيد.حرف زدن با مرغ مينا بايد با تكرار فراوان همراه باشه.

 

 

 

 

جوجه های مرغ مینا

جوجه هاي مينا وقتي خيلي کوچک هستند و هيچ بال و پري در نياورده اند بدنشان به باد حساس است و نبايد در مجاورت باد قرار گيرند، بهترين موقع براي خريد جوجه مرغ مينا ماه هاي خرداد و تير است. پرنده هاي بزرگتر تا آخر عمر وحشي مي مانند و بهتر است آنها را در طبيعت رها کنيد.

تعین سن

هرچه بيشتر از سن مرغ مينا بگذرد دور چشم هايش بيشتر رو به رنگ زرد مي رود. و با چين و چروکهاي ريزي همراه مي شود

تعین جنسیت

 

کافيست به دهان باز اين پرنده نگاه کنيد اگر داخل دهانش سياه رنگ بود يعني نراست.

جنسیت نر بهتر است یا ماده

هر دوي انها مقلدين خوبي هستند و پرنده ماده هم به خوبي پرنده نر قدرت حرف زدن و فراگيري کلمات و جملات را دارد. اماعده اي اعتقاد دارند مرغ ميناي نر سخنگوي بهتري است. اما در عوض مرغ ميناي نر پس از 2 سال که به بلوغ رسيد مست مي شود و در صورت امکان از خانه به دنبال جفت فرار خواهد کرد

جیره غذایی

 

پرنده اي همه چيز خوار است انواع ميوه ها و دانه ها و حشرات و جانوران کوچک مانند ملخ و پروانه. نوعي غذاي اماده هم با قيمتي مناسب براي اين پرنده در دسترس است با نام دانه پارس (پلت).

هرچه بيشتر از سن مرغ مينا بگذرد دور چشم هايش بيشتر رو بهرنگ زردمي رود. و با چين و چروکهاي ريزي همراه مي شود

 

طول عمر

 

حداکثر 15 سال ، در اواخر عمر پرها ريخته و رويش مجدد نخواهد داشت، در اين دوران هم به مانند دوران کوچکي به باد و سرما حساس هستند.مرغهاي ميناي پير را بويژه در ماه هاي سرد بايستي در دماي معتدلي نگه داشت تا دچار لرزش و اشکالات تنفني نشوند.

نکاتی در مورد مرغ مینا

 

دقت کنيد که يک ميناي سالم، در مدت شش هفته يا اندکي بيشتر، پردار خواهد شد.
چشمهاي آنها شفاف درخشان، مجاري بينيش باز و شفاف، و پرهاي اطراف مقعد تميز مي باشد.
پر و بال ميناي نوزاد، تيره و مات بوده و پوست غبغبش محکم، و زرد کمرنگ است

مرغ مينا پرنده اي باهوش است که قدرت تقليد صداي فوق الاده اي دارد و مي تواند کلمات زيادي را بياموزد و صداهاي اطرافش مانند صداي زنگ خانه يا تلفن يا دزدگير ماشين و.... را به خوبي تقليد کند تا به انجا که به اشتباه بيفتيد که مثلا اين صداي تلفن است يا مرغ مينا !! مرغ ميناي من صبح ها براي بيدار کردنم تمامي اين صداها را در مي آورد و در اخر به خاطر انکه گول نمي خردم بسيار ناراحت مي شد زيرا اوايل سريع به اشتباه مي افتادم و پا مي شدم و مثلا ميرفتم ببينم کيه زنگ خونه يا تلفن زده...

مرغ مينا پرنده حسودي است يعني به وجود پرنده يا حيوان ديگري در خانه  و نزد صاحبش حسادت مي کند ، اگر از سوي کسي ازار ببيند فراموش نکرده و اگر موقعيت مناسب باشد بالاخره تلافي خواهد کرد.

شايد بتوان گفت مرغ مينا بهترين پرنده مقلدي است که تا کنون شناخته شده اما نگهداري از ان وقتگير و دشوار است، مرغ مينا طبق عادت هنگام غذا خوردن خورده هاي ميوه يا دانه ها و غذاهاي نرم را به اينطرف و انطرف مي پاچد روزنامه اي که در کف قفس اين پرنده قرار داده مي شود بايد هر روز و يا 2 بار در روز تعويض شود. ميله داخل قفس اين پرنده هم بايد دائما شسته و تميز شود. امکانات و وسايل لازم براي ابتني روزانه مرغ مينا نيز بايد در فقس پرنده فراهم باشد.براي اين کار مي توان از يک کاسه سفالي که کف قفس قرار داده مي شود استفاده کرد. همچنين مي توان پيش از  ابتني قسمت جلوي قفس را با يک ورقه پلاستيکي تميز پوشاند تا از خيس شدن اطراف جلوگيري به عمل ايد.

مرغ مينا بر خلاف طوطي ها اصلا خجالتي نيست و پيش روي غريبه ها و تازه وارد ها هم به راحتي صحبت مي کنند.

شايد براتون جالب باشه بدانيد که مرغ ميناي اينجانب وقتي تکه نان شيريني را به او مي دهم مي برد در ظرف اب چند ثانيه اي نگه مي دارد تا کمي خيس و نرم شود بعد انرا مي خورد !!

حتما تا به حال ديده ايد که جوجه ي پرندگاه مختلف کنار منقارشان "زرد رنگ " است ، در اين حالت که کناره هاي منقار شل و نرم است جوجه توانايي نوک زدن به زمين و دانه برداشتن را ندارد. به خاطر همين است جوجه ي پرنده اي مانند گنجشک يا مرغ مينا يا... حتي پر و بال هم در اورده باشند و به اينطرف و انطرف هم بپرند اما باز مادرشان غذا را در دهانشان مي گذارد. هنگامي که سن جوجه مرغ مينا از يک ماهگي گذشت قسمتهاي زرد رنگ ناحيه منقار از بين رفته و جاي خود را به يک منقار قوي و سفت مي دهند که روز به روز محکمتر مي شود ، در اين حالت پرنده احساس جواني و قدرت مي کند.

مرغ مينا ها حتي انهايي که از اول به دست صاحب خود بزرگ شده اند ،دوست ندارد که در دست گرفته شوند. اما اگر مجبور شديد که يک مرغ مينا را دست بگيريد شب هنگام تاريکي بهترين موقعيت است چون قدرت ديد کمتري در تاريکي دارد و احتمالا ضربات دردناک کمتري به شما وارد مي کند هنگام تاريکي

 

اطلاعات بیشتر 

 

مرغ مينا پرنده‌اي کوچک زيبا و دلنشين است که قابليت بسيار خوبي براي تقليد صدا دارد و اين توانايي شگفت انگيز باعث شده‌است که آدمي از ساليان بسيار دور به پرورش و نگهداري از اين پرنده علاقمند شود. تاريخ اهلي شدن آن چندان مشخص نيست اما به نظر مي‌رسد که لااقل سه هزار سال قبل اين پرنده براي اولين بار در هندوستان اهلي شده باشد. مينا علاقمندان فراواني دارد و بيشتر علاقمندان اين پرنده را کودکان، زنان خانه دار و اشخاص تنها تشکيل مي‌دهند، افرادي که تقليد صداي مينا باعث شده‌است تا در اين پرنده همنشين مناسبي بيابند.

مينا پرنده‌اي از خانواده سار «استوماتيده» است که به دو صورت وحشي واهلي يافت مي‌شود و داراي نژادهاي مختلفي است که معروف ترين اين نژادها ميناي گوشواره‌اي و ميناي معمولي است، نام اين پرنده در زبان فارسي «مينا»، «مرغ مينا» و «ميناي سخنگو» و «مرغ مقلد» است، در زبان عربي «المينه» ودر زبان انگليسي Myna، Mynah، Mina، Mynas، Minah و در زبان فرانسوي و اسپانيايي به آن Martin و در زبان آلماني به آن Beo و در زبان ترکيMina است. نام «مينا» در حقيقت يک نام هندي است که ريشه‌اي سانسکريتي دارد و از زبان هندي به ساير زبان‌ها راه يافته‌است. گونه وحشي اين پرنده در جنگل‌ها و دشت‌ها پراکنده‌است و گونه اهلي آن را مي‌توان در بسياري از خانه‌ها مشاهده کرد. مرغ مينا پرنده‌اي کاملاً اجتماعي و پر سر وصدا است که تا حدودي مانند سارها حالت تهاجمي دارد. اگر به هر دليلي مورد آزار و اذيت قرار گيرد يا احساس خطر کند و به درختي نزديک در حوالي لانه اش رفته، صداهاي بسيار بلند و ناهنجاري را به معناي اعتراض از خود در مي‌آورد. آن‌ها خود را سريعاً با محيط وشرايط اطراف شان تطبيق مي‌دهند. بيشتر اجتماع آن‌ها در زمين‌هاي باير واطراف باغ‌ها مي‌باشد.

زيستگاه ميناي معمولي به طور طبيعي در مناطقي از شرق افغانستان تا جنوب غربي چين واقع شده‌است. آن‌ها اغلب سرزمين‌هاي باز وکم درخت را براي زندگي ترجيح مي‌ دهند. اما در بعضي از موارد در ميان تمدن شلوغ شهري هم مانند پارک‌ها، گلخانه‌ها و مزارعي که به دست انسان‌ها ساخته شده‌است ديده مي‌شوند. آن‌ها براي تفريح وسرگرمي با ديگر مرغ‌هاي مينا گلاويز مي‌شوند وبه نزاع‌هاي دوستانه مي‌پردازند. اما اين نبردها به خشونت و خونريزي نمي‌انجامد. اين پرنده انسان را از وجود مار مطلع مي‌سازد و با مشاهده اين حيوان با سروصداي زياد محل وجود مار را به انسان نشان مي‌دهد.

مينا قادراست که واژه‌ها را تقليد کند و کلمات زيادي را حفظ کند، به همين علت در هندوستان و بسياري از کشورهاي ديگر آسيايي به عنوان پرنده‌اي اهلي و خانگي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين پرنده در هندوستان رمز عشق به شمار مي‌روند زيرا که در طول زندگي بسيار ازدواج مي‌کنند و برخي از دلباختگان هندي براي به دست آوردن دل محبوبه خود مرغ مينايي را تهيه کرده و پس ازآموزش دادن چند کلمه محبت آميز آن را به محبوبه خود پيشکش مي‌کنند

 

رده بندی مرغ مینا از نظر علمی

 

خانواده سارسانان «استوميده Stumidae » خانواده‌اي است که سه جنس مينا را در بر مي‌گيرد و اين جنس‌ها عبارتند از: جنس ميناي گوشواره‌اي يا گراکولاGracula(دوازده گونه)، جنس ميناي معمولي يااکري دوتريس Acridotheres (هشت گونه) و بالاخره جنس ميناي بالي يا ليکوپسار Leucopsar (يک گونه). 

تولید مثل مرغ مینا

در شهر، ميناي بالغ لانه خود را زير لبه پشت بام مي‌سازد و اما در بيرون شهرها معمولاً لانه خود را در سوراخ درخت‌ها مي‌سازد و يا اين که از لانه‌هاي قديمي پرندگان ديگر استفاده مي‌کند. لانه مينا از علف و شاخه‌هاي نازک همراه با تکه‌هاي کاغذ و غيره ساخته مي‌شود. هردو والدين جوجه‌ها را بزرگ مي‌کنند و لانه را نيز به کمک هم مي‌سازند. قبل از تخمگذاري پرنده نر چنانچه کاکل داشته باشد کاکل خود را بر مي‌افرازد و در معرض ديد پرنده ماده مي‌گذارد و منقار خود را بالا و پايين مي‌برد و از خود صداي مخصوصي در مي‌آورد و اقدام به تميز کردن پر وبال پرنده ماده مي‌کند و بدين گونه سعي مي‌کند توجه پرنده ماده را به طرف خود جلب کند. البته گاهي نيز ديده شده که دو پرنده نر در کنار هم اين رفتارها را از خود نشان داده‌اند. پرنده ماده نيز در قبال رفتارهاي جنسي پرنده نر تحريک شده و به آرامي روي نشيمنگاه نشسته و با پايين آوردن بدن خود، پرنده نر را به جفتگيري دعوت مي‌کند. جفتگيري چند ثانيه بيشتر به طول نمي‌کشد و ممکن است که پرنده نر چندين بار در يک روز جفتگيري کند اما در واقع براي بارور کردن يک خوشه تخم، فقط يک بار جفتگيري کافي است. پس از جفتگيري پرنده ماده خود را براي تخمگذاري آماده مي‌کند.

 

تغزیه مرغ مینا

مرغ مینا مثل سایر جانداران باید دارای تغذیه ی صحیح و اصولی بوده تا کمتر دچار بیماری و ضعف بشه و همیشه سالم و پر جنب و جوش باشه .

همونطور که قبلا گفتم غذای اصلی مرغ مینا دانه های مخلوط پارس ( پلت ) هست . این غذا بسیار مقوی بوده و به تنهایی میتونه نیازهای پرنده رو تا حدودی بر آورده کنه ...

پارس یا " پلت " رو میتونید از پرنده فروشی ها به صورت باز و یا بسته بندی شده تهیه کنید .

پارس بسته بندی شده از لحاظ بهداشتی مطمئن تر هست و اگر به هر دلیلی موفق به خریداری پارس بسته بندی نشدید حتما پارس باز رو از پرنده فروشی های مورد اعتماد که اصول بهداشتی در نگهداری از حیوانات و غذای حیوانات رو رعایت میکنند تهیه کنید .

خوردن پارس توسط پرنده باعث بدبو شدن مدفوع میشه و عده ای به این خاطر پارس رو از برنامه ی غذایی پرنده حذف و غذاهای دیگه ای رو جایگزین میکنن که باید بگم این کار بسیار اشتباه بوده و به مرور باعث ضعیف شدن و لاغری و بیماری های دیگه در پرنده میشه . پس همیشه به یاد داشته باشید که این غذا حتما باید در برنامه ی غذایی روزانه پرنده باشه ...

عوض کردن روزنامه ی کف قفس روزی 2 بار در روز باعث میشه که شما این بوی بد رو حس نکنید .

در کنار پارس شما باید از غذاهای دیگه استفاده کنید .

همونطور که میدونید مینا یک پرنده ی همه چیز خوار است و به محض اینکه متوجه این میشه که شما یا اعضای خانواده تون مشغول به خوردن هر چیزی هستید عکس العمل نشون میده و تمایل داره از اون چیزی که شما دارید میخورید بخوره اما خب در دادن غذاهای مکمل به پرنده باید هوشیار باشید و کاملا دقت کنید که اون غذا برای پرنده مضر نباشه و یا در دادن غذا بهش زیاده روی نکنید ...

این پرنده چیزهای شیرین رو خیلی دوست داره مثل خرما ، قند ، بستنی ، عسل و ...

اما استفاده ی بیش از حد از این نوع غذاها میتونه برای پرنده مضر باشه پس سعی کنید به مقدار کم از این غذاها به پرنده بدید ...

برنج و ماکارانی از غذاهای مورد علاقه ی مینا هست اما فقط در صورتی میتونید این غذاها رو به مینا بدید که به هیچ عنوان حاوی نمک و ادویه و روغن نباشه ...

به عنوان مثال میتونم بهتون بگم که مینا از خوردن پفک خیلی لذت میبره اما به دلیل وجود نمک خیلی زیاد سعی کنید خیلی کم بهش پفک بدید ...

در کنار غذاها می بایست از انواع میوه ها استفاده کنید :

مینا به خوردن همه ی میوه ها تمایل نشون نمیده مثلا موز یا خیار زیاد دوست نداره ...

اما میتونید سیب ، انگور ، گلابی ، توت فرنگی ، تا حدودی پرتقال و نارنگی و ... به پرنده بدید ...

در دادن میوه ها به طبع میوه ها یا به اصطلاح سردی و گرمی میوه ها دقت داشته باشید مثلا در فصول سرد سال بهتره که میوه های گرم به پرنده بدید و بالعکس ...

در دادن سیب به پرنده زیاده روی نکنید . بهتره هفته ای دو تا سه بار تکه ای کوچک از سیب رو به پرنده بدید به این علت که مصرف زیاد سیب باعث زخم شدن دهان پرنده و اذیت شدنش میشه ...

در زمان هایی که پرنده اسهال داره به هیچ عنوان از میوه ها استفاده نکنید .

رنگ مرغ مینا

 

 

ميناي معمولي سر و گردني سياه رنگ و پشت و سينه آن قهوه‌اي رنگ و در هنگام پرواز لبه‌هاي دم و زير بال‌ها به رنگ سفيد ديده مي‌شوند. منقار و پاها و پوست پشت چشم‌ها به رنگ زرد است. رنگ پر ميناي ماده همانند ميناي نر است اما جثه کوچک تري دارد و رنگ پر و بال آن کم رنگ تر است. اين پرنده برخلاف بسياري از پرندگان به جاي جهيدن بر روي زمين راه مي‌روند. لکه‌هاي زرد موجود در پس سر ميناي گوشواره‌اي در ميناي معمولي ديده نمي‌شود و يا به صورت‌هاي ديگر و رنگ‌هاي ديگر ظاهر مي‌شوند براي مثال در «ميناي بانک» اين لکه به رنگ پرتقالي است. لبه‌هاي دم پرنده در گونه ميناي معمولي به رنگ سفيد است و در ميناي دمگاه سفيد، رنگ پرهاي اطراف دم پرنده نيز به رنگ سفيد است.

که اين لکه‌ها به يکديگر متصل شده و لکه زرد بزرگي در پس سر پرنده تشکيل دهند.
 
 
نوک زدن مرغ مینا
 
لابود برای شما پیش آمده است که در موقع ای که می خواهید آب را که در قفس است . عوض کنید یا زمانی که می خواهید غذا ( دانه ) برایش بریزید به شما نوک می زند . نمی شود این  عادت را از مرغ مینا گرفت اما هر مرغ مینایی این گونه نیست ! بیشتر مرغ میناهایی که در اطرافمان هستند اگر که عادت به حرف زدن یا سوت زدن کرده  باشند نوک می زنند ؛ اما مرغ میناهایی که عادت به این کار ها نداشته باشند . به ما حمله نمی کند تا نوک بزند بلکه از ما هم فرار می کنند .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 10 ارديبهشت 1394برچسب:, | 19:34 | نویسنده : مهدی فرضی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • گود ای